Головна » Прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти » Освітні програми, що реалізуються в закладі

Освітні програми, що реалізуються в закладі

 

Для педагогів ЗДО

                                                                                 

ОСВІТНІ ПРОГРАМИ,

ЩО РЕАЛІЗУЮТЬСЯ В ЗАКЛАДІ

 

ЛИСТ МОН УКРАЇНИ "ЩОДО ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ"

Щодо освітніх програм у

закладах дошкільної освіти

У зв’язку із запитами щодо розроблення та затвердження освітніх програм закладів дошкільної освіти Міністерство інформує.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про освіту» передбачено, що «освітні програми розробляються закладами освіти, науковими установами, іншими суб’єктами освітньої діяльності та затверджуються відповідно до цього Закону та спеціальних законів».

Стаття 23 Закону України «Про дошкільну освіту» регламентує, що «освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітні програми можуть мати корекційно-розвитковий складник для дітей з особливими освітніми потребами.

Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти.

Освітня програма має містити:

загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти;

перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення;

форми організації освітнього процесу;

опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

інші освітні компоненти (за рішенням закладу дошкільної освіти).

Зміст освітньої програми повинен передбачати:

формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;

виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;

утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;

розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Освітня програма схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти та затверджується його керівником.

Освітні програми, що розробляються на основі типових освітніх програм, не потребують окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти.

Кожна освітня програма має передбачати набуття дитиною компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

На основі освітньої програми заклад дошкільної освіти складає та затверджує план роботи, що конкретизує організацію освітнього процесу.

Запровадження експериментальних освітніх програм можливе лише за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я».

Як відомо, у попередні роки розроблялись програми розвитку дитини раннього та дошкільного віку (комплексні та парціальні). Вони були рекомендовані або схвалені Міністерством освіти і науки України (далі - МОН) до використання в закладах дошкільної освіти. Перелік програм і навчально- методичної літератури, рекомендованої МОН до використання в закладах дошкільної освіти, визначений у листі МОН від 10.06.2019 № 1/9-365.

У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм (для окремих груп).

Таким чином, заклад дошкільної освіти може використати схвалені чи рекомендовані Міністерством програми як основну частину своєї освітньої програми, за необхідності, доповнюючи її додатковими компонентами. У цьому випадку, в рішенні педагогічної ради про затвердження освітньої програми закладу необхідно зазначити назву (назви) та реквізити схвалених чи рекомендованих програм.

Отже, освітня програма є обов’язковим документом закладу дошкільної освіти, який схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником.

Заступник Міністра                                                         Любомира МАНДЗІЙ

 

 

 

                                     Освітня програма

 це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітні програми можуть мати корекційно-розвитковий складник для дітей з особливими освітніми потребами.

Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти.

Освітня програма схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти та затверджується його керівником.

На основі освітньої програми заклад дошкільної освіти складає та затверджує план роботи, що конкретизує організацію освітнього процесу.

Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.

              Наступність між дошкільною та початковою освітою 

Забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти: питання та шляхи вирішення

З переходом загальної середньої освіти на нові терміни, структуру та зміст навчання актуалізується питання пошуку шляхів забезпечення цілісного розвитку особистості на різних рівнях освіти. Неперервність здобуття людиною освіти є можливою за умови реалізації принципів перспективності і наступності між суміжними рівнями освіти.

Психологічно виваженому та успішному для дитини переходу від дошкільної до початкової освіти сприятимуть об’єднані зусилля педагогічних колективів закладів дошкільної і загальної середньої освіти та батьківської громадськості.

Забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової освіти, відповідність Базового компонента дошкільної освіти віковим особливостям дітей старшого дошкільного віку та вимогам концептуальних засад реформування Нової української школи, доцільність використання учителями під час першого (адаптаційно-ігрового) циклу початкової освіти досвіду роботи педагогів закладів дошкільної освіти зі старшими дошкільниками.

Збагачення педагогів новими, інноваційними методами та засобами навчання.Постійне вдосконалювання навичок самоосвіти, надання педагогу кваліфікованої допомоги, як у питаннях теорії, так і в практичній діяльності, у підвищенні результатів його педагогічної праці.

Створення такого освітнього простору, де в повному обсязі реалізовано творчий потенціал педагогічного колективу і кожного зокрема.   

Програма "Дитина - про покоління "Альфа",  про дітей цифрової ери, які вирізняються інтелектуальною та емоційною своєрідністю.

Програма "Дитина" - про нову філософію педагогічної діяльності, у якій педагог - мотиватор особистісного розвитку дитини, а не хранитель стереотипів минувшини; про розвиток морального мислення; про сучасну гру і нові форми організації освітнього процесу; про нові форми співпраці з батьками; про підготовку до НУШ.

Зміст всіх розділів Програми "Дитина" спрямований на задоволення потреб дитини в її сьогоденні й водночас на формування обріїв майбутного через розвиток пізнавальних інтересів, емоційного інтелекту та комунікативних умінь. Пропонуються такі освітні завдання: формувати уявлення про соціапльно схвалювані якості особистості як загальнолюдські цінності; формувати емоційно-ціннісне ставлення до себе та до інших людей; спонукати дітей до експерементування, виявлення творчості, ініціативності; розвивати пізнавальний інтерес до розмаїття світу природи.

     

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА для дітей від 2 до 7 років «Дитина» розроблена відповідно до Базового компонента дошкільної освіти і є комплексною варіативною програмою, в якій відображено вимоги до змісту дошкільної освіти. Зміст освітньої роботи з дітьми структуровано за принципом інваріантності та варіативності, що дає змогу відійти від традиційної системи занять, уможливлює інтеграцію різних видів діяльності та тісно пов’язано з реалія ми життя, потребами та інтересами сучасних дітей. Завдання програми — представити зміст роботи з дітьми різних вікових груп, що відповідає їхнім віковим особливостям та узгоджений з концепцією і програмою НУШ. Основний акцент зроблено на етично-естетичній складовій освітнього процесу, яка сприяє формуванню основ цiннiсних орієнтацій особистості та її духовному розвитку. Реалізація програмних вимог забезпечить належні умови для зростання здорової, щасливої, самодостатньої, творчої особистості. 

 

 

“Дитина” Освітня програма для дітей від 2 до 7 років.

 Оновлена 2020 р.

 

Оновлена програма “Дитина”

Автори: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна та ін.

Видавництво: Принт-медіа, Київський університет ім. Б. Грінченка

Мова: Українська

Рік видання: 2020

Кількість сторінок: 440 стр.

Формат: 210×150 мм

Обкладинка: М’яка

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА для дітей від 2 до 7 років «Дитина» розроблена відповідно до Базового компонента дошкільної освіти і є комплексною варіативною програмою, в якій відображено вимоги до змісту дошкільної освіти. Зміст освітньої роботи з дітьми структуровано за принципом інваріантності та варіативності, що дає змогу відійти від традиційної системи занять, уможливлює інтеграцію різних видів діяльності та тісно пов’язано з реалія ми життя, потребами та інтересами сучасних дітей. Завдання програми — представити зміст роботи з дітьми різних вікових груп, що відповідає їхнім віковим особливостям та узгоджений з концепцією і програмою НУШ. Основний акцент зроблено на етично-естетичній складовій освітнього процесу, яка сприяє формуванню основ цiннiсних орієнтацій особистості та її духовному розвитку. Реалізація програмних вимог забезпечить належні умови для зростання здорової, щасливої, самодостатньої, творчої особистості.

Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років “Дитина” Оновлено 2021 р.

Автори: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна та ін.

Видавництво: Принт-медіа, Київський університет ім. Б. Грінченка

Мова: Українська

Рік видання: 2020

Кількість сторінок: 568 стр.

Формат: 210×150 мм

Обкладинка: М’яка

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ До освітньої програми для дiтей вiд 2 до 7 років «Дитина» є складовою нового методичного комплекту для закладів дошкільної освіти та батьків дошкільнят. У виданнi розкрито концептуальний підхід до побудови освітньої роботи із сучасними дітьми дошкільного віку, представлено методи і прийоми реалізації завдань кожної освітньої лінії, надано зразки варіативних форм організації взаємодії дітей з іншими учасниками освітнього процесу, представлено нові форми роботи з батьками. Використовуючи методичні рекомендації, педагоги та батьки дошкільнят зможуть успішно формувати особистість дитини, забезпечивши ïй комфортне, iнтелектуально та емоційно насичене життя у період дошкільного дитинства. Методичні рекомендації зорієнтовано на втілення основних положень Базового компонента дошкільної освіти України та завдань Освітньої програми «Дитина».

 

Як базовий компонент пов’язаний із НУШ?

Безперервний та послідовний розвиток людини від народження і, в ідеалі, упродовж усього життя – це одне з основних завдань сучасного освітнього процесу. У цьому процесі дуже важлива наступність освіти.

Дошкільний вік дитини фахівці визначаєюь як час для формування основ компетентностей і навичок, що стануть у пригоді впродовж усього життя.

Початкова школа безпосередньо пов’язана з дошкіллям і продовжує (особливо – 1–2 класи) діяти за принципами й методиками, що застосовують у садочках:

·        використання гри як одного з основних елементів навчання для першачків;

·        діяльнісний підхід до навчання, тобто набуття дитиною власного досвіду та умінь через залучення до суто дитячої діяльності – рухової, ігрової, мистецької, пізнавально-дослідницької, господарчо-побутової;

·        компетентнісний підхід: формування компетентностей дитини за освітніми лініями з урахуванням її бажань, інтересів, намірів із набутими знаннями, уміннями й навичками;

·        інтегрований підхід: формування цілісної картини світу;

·        особистісно-орієнтований підхід: посилена увага до індивідуальних потреб дитини, її вподобань, здібностей, ініціативності та креативності.

Чим оновлений БКДО відрізняється від попереднього?

Цей документ базується на гуманістичних засадах виховання майбутнього члена суспільства. Вони викладені в таких базових принципах:

·        демократичність, що в цьому контексті означає: дитина має право на самовираження та активну участь в освітньому процесі;

·        рівний доступ до якісної дошкільної освіти: кожна дитина, незалежно від умов її проживання, фінансового стану родини та можливих особливостей здоров’я має право на повноцінну дошкільну освіту;

·        сталий розвиток– розглядається в БКДО як формування економічної та екологічної свідомості та відповідальності за свої дії;

·        міжвідомча взаємодія, державно-громадське, державно-приватне та соціально-педагогічне партнерство– співпраця всіх дотичних до дошкілля установ (державних органів влади, керівництва закладів, педагогічного колективу), а також психологічної, соціальної та медичної служб у дошкільних закладах освіти.

– На що можуть розраховувати діти й батьки?

У дошкільному закладі мають бути забезпечені сприятливі умови для педагогічно-виховної роботи.

 

Усі ЗДО, незалежно від форми власності, повинні забезпечувати:

·        рівність доступу до дошкільної освіти для всіх дітей раннього та дошкільного віку, у тому числі дітей з ООП;

·        солідарну відповідальність держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти та інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей раннього й дошкільного віку;

·        можливість для батьків брати активну участь у розвитку компетентностей дитини;

·        повагу до дитини та її думки;

·        розвиток її творчих здібностей і талантів;

·        формування досвіду дитини в спілкуванні з дорослими та однолітками;

·        пріоритет – набуття особистого досвіду дитини через діяльність;

·        визначення базових якостей особистості, розвиток її активності, самостійності, ініціативності та креативності;

·        увагу до методик, що сприяють становленню в дитини емоційно-ціннісного ставлення до оточення та здатності активно відтворювати його у творчій діяльності;

·        інтегрований підхід до організації змісту та навчального процесу задля формування цілісної картини світу дитини та основ її світогляду;

·        створення сучасного універсального освітнього середовища (доступного, безпечного, розвивального тощо).

Чого навчатимуть дітей у садочках?  Навчання відбувається за освітніми лініями, що визначають його напрям та зміст. Усім лініям притаманне формування досвіду дитини в “дитячій” діяльності (рух, ігри, мистецька, пізнавально-дослідницька, господарчо-побутова).

Як і в стандартах шкільної освіти, у БКДО йдеться про компетентності. Компетентність – це результат освітнього процесу, що виражений у формуванні відповідного емоційно-ціннісного ставлення до оточення, сформованості певних знань, здатності до активного, творчого впровадження набутого досвіду.

Нове в підході до компетентностей у БКДО – інваріативні (незмінні) та варіативні (змінні) компетентності. Проте кожна з них має бути сформована за відповідними освітніми лініями.

1.    Освітня лінія “Особистість дитини”

Формує такі інваріативні компетентності:

·        рухова;

·        здоров’язбережувальна;

·        особистісна.

У результаті дитина набуває вмінь адекватно діяти в різних життєвих ситуаціях без шкоди для власного здоров’я та безпечно для інших, формується її самосвідомість.

Варіативна компетентність – спортивно-ігрова, тобто вміння грати в спортивні ігри, дотримуватися правил, бути частиною команди (наприклад, футбольної) чи грати індивідуально (шахи).

2.    Освітня лінія “Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі”

Інваріативні компетентності:

·        предметно-практична;

·        технологічна;

·        сенсорно-пізнавальна;

·        логіко-математична;

·        дослідницька.

Дитина вчиться спрямовувати власні відчуття та увагу на пізнання об’єктів довкілля; усвідомлено застосовувати елементарні математичні знання; знаходити варіанти розв’язання логіко-математичних завдань, відповідно до вікових особливостей; аналізувати та узагальнювати; виокремлювати потрібну інформацію про об’єкти довкілля, працювати разом із дорослими та однолітками.

Варіативна компетентність – цифрова. Це вміння безпечно використовувати інформаційно-комунікаційні та цифрові технології для власних потреб та виконання навчальних завдань.

3.    Освітня лінія “Дитина в природному довкіллі”

Інваріативні компетентності:

·        природничо-екологічна;

·        навички, орієнтовані на сталий розвиток.

Результат освіти в цьому напрямі – формування розуміння необхідності збереження ресурсів планети та власної відповідальності за природодоцільну поведінку.

4.    Освітня лінія “Гра дитини”

Інваріативна компетентність – ігрова.

Її результат – здатність дитини до розвитку особистісного потенціалу (фізичного, психічного, соціального, духовного), виявлення творчих здібностей, демонстрування самостійності, ініціативності, організованості, цікавість до пізнання.

5.    Освітня лінія “Дитина в соціумі”

Інваріативна компетентність – соціально-громадянська. Формує ціннісне ставлення дитини до себе, своїх прав та прав інших людей, культурних надбань українського народу, інших національностей і культур; здатність до прояву особистісних якостей та почуттів; готовність до взаємодії та участі в родинних та суспільних процесах.

Варіативна компетентність – фінансова грамота. Означає здатність дитини раціонально використовувати ресурси, заощаджувати, оцінювати наявні можливості; формує підприємницькі здібності тощо.

6.    Освітня лінія “Мовлення дитини”

Інваріативні компетентності:

·        мовленнєва;

·        комунікативна;

·        літературно-художня.

Дає змогу за допомогою мови й мовлення пізнавати світ і взаємодіяти з ним, спілкуватися з однолітками та дорослими, поважливо ставитися до друкованих чи електронних книжок, художнього слова.

Варіативні компетентності:

·        основи грамоти, тобто оволодіння початковими навичками читання й письма, здатність до фонематичного сприйняття, звукового аналізу елементів мови тощо;

·        іноземна мова, що означає базовий рівень володіння іншими мовами.

7.    Освітня лінія “Дитина у світі мистецтва”

Інваріативна компетентність – мистецька. Це означає обізнаність дитини в різновидах мистецтва; бажання та наявність можливості реалізовувати власний художньо-естетичний потенціал.

Варіативна компетентність – хореографічна, тобто здатність сприймати музику та самовиражатися за допомогою танцю.

– Яка участь батьків у дошкільній освіті дитини?

На відміну від попередніх стандартів дошкільної освіти, нинішній містить не лише перелік обов’язків батьків щодо виховного та навчання дітей, але й має поради, як це можна зробити в домашніх умовах. Усі рекомендації подано за лініями освіти та відповідно до завдань формування окремих компетентностей. Це означає, що батькам варто ознайомитися з текстом стандарту, адже це може полегшити для них розуміння виховного процесу.

Основні настанови для батьків:

·        кожен із батьків дитини відповідальний за її виховання, розвиток і навчання, за збереження її життя, зміцнення здоров’я, формування почуття людської гідності та усвідомленого ставлення до здорового способу життя;

·        здобуття дитиною дошкільної освіти не звільняє батьків від обов’язку доглядати, піклуватися, виховувати, розвивати й навчати її;

·        у сім’ї мають забезпечити створення середовища для додаткового виховання, відповідно до компетентностей освітніх ліній;

·        батьки мають право на партнерську взаємодію психолого-педагогічних працівників закладів освіти з членами родини вихованців (іншими словами – на поради й консультації).

– Що змінюється для вихователів садочків?

Вихователі та педагоги дитячих дошкільних закладів визначені як фасилітатори розвитку дитячої особистості. Тобто головне завдання дорослих у ДНЗ – створення сприятливих умов для формування дитини, її світогляду та світосприйняття, інтелектуальної та емоційної безпеки. Тож вихователь повинен звертати увагу на:

·        створення психологічно сприятливої атмосфери для дитини;

·        побудову взаємин із вихованцями на засадах партнерства;

·        формування безпечного освітнього середовища на основі гуманістичних цінностей;

·        педагогічне просвітництво та соціально-психологічний супровід сімей своїх вихованців;

·        забезпечення психолого-педагогічного просвітництва батьків.

– Як впроваджуватимуть новий БКДО?

У законі “Про освіту” зазначено, що останній рік перед школою є обов’язковим для підготовки дітей дошкільного віку.

 

 (З вересня 2021 року всі садочки мають працювати за новим базовим компонентом. До цього часу вони мають оновити свої програми.)

 

 

 

Організація освітньої діяльності в Плебанівському ЗДО базується на змісті:

Законів України «Про освіту» та «Про дошкільну освіту»

Базового компонента дошкільної освіти

Постанова КМУ №86 від 27.01.2021 «Положення про заклад дошкільної освіти»

Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затв. наказом МОЗ від

24.03.2016 № 234).

Організація освітньої діяльності в закладі  здійснюється за:

- освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту -

Огнев’юк В.О., авт. колектив – Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., Вертугіна В.М. та ін.) –нова редакція 2020 року;

- програмно-методичним комплексом «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення п’ятого року життя

(Рекомендованими Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки від 20.05.2015№ 1/9-249);

- програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» (авт. Сак Т.В.) – 2015 рік.

- комплексною програмою розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» (заг.ред. Скрипник Т.В.) – 2013 рік.

- парціальною програмою національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина» (авт. Кичата І.І., Каплуновська О.М., Палець Ю.М.)

- програмою «Казкова фізкультура», з фізичного виховання дітей дошкільного віку (авт. М.Єфименко);

- парціальною програмою «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку» (авт. Н.Гавриш, О.Пометун);

Також  у  освітньому  процесі нашого  закладу використовуються  методики  раннього  розвитку Монтесорі, Зайцева, Нікітіних.

Стаття 23 Закону України «Про дошкільну освіту» регламентує, що «освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.